هدایت روح خدا

   عیسی مسیح، یار و یاور مریض بود. عیسی مسیح مریض ها را شفا میداد. گناهکاران را می بخشید، عیسی مسیح در تمام حالات و مشکلات یار و یاور آنها بود. زمانیکه عیسی  مسیح به آسمان صعود می نمود  به پیروان خود وعده داد که دوست و یاور دیگری برای آنها خواهد فرستاد روان که در هر زمان با آنها باشند.
اینکه، این یاور کی است؟ چه میکند؟ و چطور پیروان عیسی مسیح را کمک و مشوره میدهد؟
در حالیکه شاگردان عیسی مسیح می دیدند، عیسی مسیح به آسمان صعود کرد. شاگردان عیسی مسیح با بودن مسیح در بین شان احساس قوت می کردند، با رفتن او به آسمان این قوت را از دست داده بودند.
آنها به نیروی ضرورت داشتند که جای عیسی مسیح را پر نماید  و شب و روز ، مثلاً در جلال آباد، بامیان، مزار، هرات و قندهار و در همه جا و در هر زمان مثل عیسی مسیح همرای شان می بود و  ایشانرا تقویت می نمود. آن نیرو، تنها میتوانست که نیروی خود خدا باشد. نیروی صادق. نیروی که بتواند کار خدا را در روی زمین ادامه داده و عیسی مسیح و صلیب او را و فیض خدا را به دنیا اعلام نماید.
عیسی مسیح در مدت سه سال دوران خدمت زمینی خود به شاگردانش محبت کرد، از آنها مراقبت می کرد و با صبر و تحمل به آنها تعلیم میداد و برای خوشبختی آنها فکرمیکرد. عیسی مسیح ده باره  آیندۀ آنها هم فکر می کرد و به این سبب به شاگردانش وعده داد «پشتیبان دیگری و تسلی دهندۀ دیگری» میفرستد.
عیسی مسیح خودش پشتیبان و تسلی دهندۀ اصلی شاگردان خود بود، اما این تسلی دهندۀ دیگر، که می آمد او هم مثل عیسی مسیح به شاگردان تسلی می داد.
وقتیکه عیسی مسیح می گوید تسلی دهندۀ دیگر، منظورش این است که مثل خودش یک تسلی دهنده دیگر را میفرستد که او همان کارهای را که خودش انجام می داد انجام دهد.
عیسی مسیح ده ادامۀ فرموده های خود این تسلی دهنده را بنام «روح راستی» و «روح القدس» معرفی می نماید. این تسلی دهنده کدام شخص نیست که در آینده باید می آمد. بلکه او روح است عیناً مثلیکه،  خدا روح است و صاحب الوهیت است.
همان طوریکه خدا، عیسی مسیح را  به زمین فرستاد، فرستنده روح القدس هم خود خدا است.
وقتیکه عیسی مسیح می فرماید: « که پدر روح القدس را به «اسم من» میفرستد، منظورش این است که روح القدس به عنوان جانشین مسیح ارادۀ او را عملی می نماید و مانند او با صلاحیت عمل خواهد نمود. همان طوریکه عیسی مسیح به نام خدای پدر آمد و با صلاحیت عمل می نمود و سخنان و یا کلام او را بیان نمود و کار های او را انجام داد. روح القدس هم که بنام عیسی مسیح فرستاده شد به حیث شاهد و نمایندۀ  خاص عیسی مسیح عمل می نمایند.
روح القدس که پیش شاگردان عیسی مسیح فرستاده میشود همیشه همراه آنها می باشد. روح القدس به این سبب فرستاده میشود که وظیفۀ تسلی دهنده را به جای مسیح انجام دهد. همان طوریکه خدمت تسلی دهندۀ عیسی مسیح بسیار مهم بود، پس خدمت تسلی دهنده روح القدس هم اهمیت دارد.
وقتیکه عیسی مسیح این دنیا را ترک می نمود، کار خود را به شاگردانش سپرد. عیسی مسیح به دوش شاگردانش یک مسئولیت مهم را گذاشت که او شاگرد سازی همه ملت ها بود.
عیسی مسیح فرمود: «شما . .  . شاهدان من خواهید بود. . . . تا دور افتاده ترین نقاط دنیا.» (یوحنا١٥: ٢٧)
پیش از اینکه عیسی مسیح به آسمان صعود نماید این آخرین سخنان او بود که به شاگردانش درکوه زیتون بیان فرمود. شاگردان عیسی مسیح، این وظیفه  را داشتند که تا دور افتاده ترین نقاط دنیا بروند و به مردم به عیسی مسیح شهادت دهند. آنها با نیروی انسانی خود قدرت و توان تعلیم دادن را نداشتند.
به این سبب بود که عیسی مسیح به آنها  وعدۀ فرستادن روح القدس را داد که  آنها  را تعلیم دهد و هم آنها را رهنمایی نموده و از خطا ها محافظت نماید. برعلاوه روح القدس آن تعالیم را که عیسی مسیح به آنها داد بود، آنها را به یاد شان می آورد و چیز های نو را که خدای قادر مطلق می خواهد که توسط آنها به انجام برساند برای آنها آشکار نماید.با عملی شدن ای وعدۀ عیسی مسیح، شاگردان او می توانستند که با یافتن روح القدس از طرف عیسی مسیح سخن بزنند.
اینها شاگردان اولی عیسی مسیح، رسولان عهد جدید بودند که می توانستند تعالیم عهد قدیم و جدید را هم به شکل شفاهی و هم به شکل نوشته بیان کنند و بگویند: «خداوند عیسی مسیح می فرماید»
در انجیل شریف عمل و نقش اساسی روح خدا را،  در زندگی و رشد پیرو های مسیح بخوبی بیان نموده است: » عاقبت دلبستگی به امور نفسانی ، مرگ و عاقبت پیروی از امور روحانی حیات و آرامش است، زیرا دلبستگی به امور نفسانی دشمنی با خدا است. چنین شخصی از شریعت خدا اطاعت نمی کند و در واقع نمی تواند اطاعت نماید. بنابراین انسانهای نفسانی نمی توانند خدا را خشنود سازند. اگر روح خدا در وجود شما ساکن است شما اشخاصی روحانی هستید، نه نفسانی.»(رومیان 8 : 6-9 )
این واقعیت اشکار است که عیسی مسیح با صعودش به آسمان  ما را تنها نگذاشت. او یک کمک کننده دیگر را برای ما فرستاد که دقیقاً همان کار های را انجام میدهد که عیسی مسیح وقتیکه در روی زمین بود با هر یک از ما انجام می داد. ای هم کسی دیگر نیست جز روح القدس.
روح القدس » نه روح ضعف، بلکه روح قوّت و محبت و انضباط است» (دوم تیموتائوس 1: 7 ( روح القدس تحفۀ عالی است که خدا از روی محبتش به آنهایی داده که به عیسی مسیح و قیام او از مردگان ایمان آوردند.
خدا را شکر گذار هستیم که روح خدا در بین ما افغان ها کار می نماید، و ما شاهد کار های عظیمی روح خدا در بین خود هستیم. ما تشویق میشویم،  که خدای ما زنده است و ملکوت او با قوت  در بین افغان ها کار میکند . به امید اینکه از روح خدا پر شویم تا بتوانیم خود و دیگران را مجهز نمایم تا ملکوت خدا در سر زمین ما افغانستان عزیز برقرار شود.
در محبت خدا و فیض عیسی مسیح، زندگی پر از عشق خدا را داشته باشید.